En utav många tankar runt försvaret och livet.

Det är jobbigt just nu.

Jag har hört för lite från Afghanistan och var tvungen att höra mig runt för att få en uppdatering. Det är tydligen inte bra där nere.

Normalt sätt är vinterhalvåret lugnare och jag har själv tänkt att använda mig av vinterhalvåret för att skola in de yngre officerarna i internationell tjänst. Nu kommer det inte att bli så eftersom det verkar som att vinterhalvåren kommer vara stundtals lika jobbiga.

Jag slår på mil.se och svd.se för att försöka läsa mig till hur situationen är där nere. På mil.se står det mer än vad jag hade räknat med, men långt ifrån den verklighet som jag nyligen fått berättat för mig. Det är jobbigt där borta, riktigt jobbigt med regelbundna attacker med IED och SAF. Med anledning till truppens säkerhet kommer jag inte beskriva detaljer om vad som händer. Det är inte så länge sedan jag kom hem från ytterligare en insats, men där vi då körde och rörde oss hade idag inneburit garanterad strid. Trupp som utsatts för IED är många och det är oroväckande enligt mitt tycke. IED’er har använts på platser och syften som troligen handlar om att visa makt och styrka. Det som får mig att höja ögonbrynen är att man på en sådan offentlig plats kunnat placera och genomföra en attack utan att vi fått reda på det. Är det så att den civila delen inte bryr sig om vad som händer? Börjar de förlora hoppet om att ISAF skall ta hand om situationen? Är de civila så rädda för motståndarrörelsen att de väljer att vara tysta för att rädda sig själva?

Navros närmar sig och det har alltid inneburit en ökad hotbild, men det känns som att det inte enbart rör sig om Navros utan de facto är en väldigt stor ökad hotbild i området.

Som jag nämnt är jag orolig, vändningen i norr går för fort och är det så att civilbefolkningen redan nu börjar förlora hoppet och väljer motståndarsidan så ser jag med stor oro inför sommarmånaderna. Jag hoppas att man har övat på defence alarm rutinerna och att de sitter för det skulle inte förvåna mig om det kommer att ske någon form av försök på en större attack mot någon mindre camp framöver. Jag hoppas inte att det sker, men tror det är dags att vara beredd på det.

Av den anledningen ber jag till Gudarna att den order jag fick ta del av under förra veckan inte kommer att genomföras, då blir jag tvungen att ta hem mina killar?!

De tappra hjältar som nu befinner sig i detta land med ett risktillägg på 11 500sek/månad, var försiktiga och ta hand om er.

Kommentera

