En utav många tankar runt försvaret och livet.

Rekryteringsmaterial

Reklamen som visas i svenska medier för att locka ungdomar till Försvarsmakten florerar kraftigt för tillfället. I tidningar, på internet och på tv ser vi reklam för Försvarsmaktens verksamhet. Det är bra! FM måste visas upp, svenska folket måste kontinuerligt påminnas om FM existens som arbetsgivare. Jämfört med andra nationer ligger vi fortfarande efter, både i mängden reklam och i coolhetsfaktorn. Reklamen måste vinklas för att nå ut och locka till de specifika befattningar vi har. Våra befattningar skiljer sig stort och alla lockas inte till samtliga tjänster. Få passar även till samtliga tjänster. FM måste rikta sig åt att tidigt locka rätt person till rätt tjänst. Med andra ord behöver reklamen för FM skiljas åt.

Internationell tjänst är på tapeten och många lockas till FM för att just få göra en insats. Som jag tidigare har skrivit är min rädsla att majoriteten som söker till FM gör det för att få genomföra en insats, 1 insats. Om min farhåga skulle visa
sig vara rätt, bör FM och politikerna fundera om vårt nya system gör sig rätt. Får vi den effekt vi räknar med ett anställt försvar? Reklamen för FM i media visar en bild av ett Försvar som genomför internationell tjänst. All fokus läggs på just denna bild. Det nationella försvaret och stödet till samhället visas ej som en del av jobbet. FM visar inte att det är ett framtidsyrke. Att det är ett jobb som skall genomföras under längre tid. På sätt skiljer sig inte FM reklam från tiden då vi hade ett värnpliktsförsvar. Samma fokus ligger på att rekrytera till internationella insatser. Jag förstår att fokus ligger på just detta. Reklamen måste riktas för att locka dem som är intresserade av att åka. Jag ställer mig dock frågan om det är så att reklamen ger oss soldater som inte förstår FM alla uppgifter. Gör reklamen att de som enbart vill genomföra en insats söker? Gör reklamen gott för FM? Jag anser att reklamen måste vara riktad för att locka. Den behöver vara lite häftig. Vi kan inte locka med höga löner eller ett säkert långt jobb till pension. Vi måste locka genom att få folket att tycka att det är tufft och häftigt eller som USA gör – join the Army, see the world.

Däremot så ställer jag mig frågande om den ger oss den långsiktighet vi eftersträvar? Det går inte att sticka under stolen att en sådan förändring som FM genomför, görs över en natt. Det skall inte heller tros att det kommer gå lätt. Har politikerna förståelse för att det tar tid eller att det kommer att kosta?

Nästa problem jag ser är hur vissa officerare och soldater går på knäna för att under transformationen lösa FM uppgifter. Dessa personer är få och kompenseras inte på något sätt. Istället kommer FM att tappa de med mest erfarenhet och mest förståelse för vad vi gör. Tappar vi dessa kommer det ta även ännu längre tid att nå till målet – ett fungerande anställt Försvar. För att FM skall nå fram behöver rätt personer stanna i FM. Rätt soldater behöver rekryteras för att FM skall få en långsiktighet i sitt arbete. Som det är just nu kan vi enbart locka med spänningen i internationell tjänst. Just därför riktar sig reklamen rätt, men ger den rätt bild av FM och hjälper den oss att få den långsiktighet som yrkesförsvaret var tänkt att ge oss?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s