En utav många tankar runt försvaret och livet.

Hur lång tid tar det innan det blir bra?

Det är så att jag är orolig inför framtiden.

Jag kan inte med säkerhet säga att det kommer bli bra till hösten. Jag hoppas att vi får ihop organisationen och att det blir säkert och långsiktigt. Som det ser ut nu, är det lång väg kvar.

Min senaste insats innebar frihet att välja mina soldater. Jag sökte folk med stort lugn och mognad, och fann dem. Medelåldern var över trettio och det fanns en bred samlad erfarenhet. Med utbildning, drivkraft och en stor hunger för att utvecklas och viljan att hela tiden kunna göra bättre låg vi rätt inför lösandet av uppgiften.

Med tilldelad personal, heltidsanställd personal, står vi än en gång inför start att utbilda personalen. Det kan bli riktigt bra. Jag hoppas att det blir riktigt bra. Men majoriteten av killarna och tjejerna är födda 1989-1990. De har inte samma erfarenhet, samma lugn som de äldre. En yngre kille har fördelar så som mer ork. Men det är lugnet och erfarenheten jag söker.

När jag hör de yngre soldaterna är de inte i FM för att stanna. De är intresserade av att göra en mission för att därefter lämna FM för att börja studera. Jag tror att det är vad vi kommer att se. En mission därefter är det tack och adjö. Soldaterna slåss redan om att få göra insats så snabbt som möjligt för att därefter lämna.

Det har proklamerats för hur bra det kommer att bli med anställda soldater. Vi kommer kunna utbilda dem och göra dem duktiga, riktigt duktiga. Jag undrar, blir det verkligen så?
Vid första insatsen måste de vara duktiga, men hinner vi utbilda soldaterna så de är tillräckligt bra till första insatsen? Det är inte rätt om vi gör dem insatsklara först till sin andra mission, för det är trots allt farligt från första dagen man sätter sin fot i landet (även om det under sommarhalvåret sker flest attacker). Lämnar soldaten FM efter första insatsen uppnår vi inte syftet med en yrkesarmé.

Jag har inte tid att utbilda soldater som enbart genomför en insats. Det tar för lång tid, och vi uppnår inte tillräckligt hög nivå. Med ungdomar i grupperna behöver jag utsätta soldaterna för än mer situationer och övningar för att de skall nå upp till rätt nivå. Jag vägrar skicka en person jag inte tror på. Det innebär mycket träning, mycket utbildning och mycket erfarenheter innan de är redo för att lösa huvuduppgiften.

Det ställer ytterligare en fråga med systemet. Om de inte når den nivå vi kräver. Om de inte är rätt person för jobbet. Vad gör jag då? Provtiden är slut, så hur får jag personen avskild om han inte vill lämna? Om jag på grund av för dålig lön (jag behöver trots allt speciella personer för tjänsten), eller andra skäl inte får tillräckligt med folk. Kräver FM att jag skall skicka folk som inte skall jobba hos oss? Är det viktigaste att det står ett namn på listan eller är det viktigast att det är RÄTT namn på listan?

Det kan bli riktigt bra, men vi är långt från att nå fram. Det känns som de närmsta cheferna har hård press ovanifrån. Det spelar ingen roll om det blir bra eller dåligt. Sätt ett namn på listan, soldaten skall skickas, om det är rätt eller ej.

Vem tar ansvar när det går fel? Vem lyssnar när jag säger vem som är redo och ej? Hur kompenserar vi dem duktiga officerare och soldater som går tungt för att lösa FM uppgifter?

Kommentera

