En utav många tankar runt försvaret och livet.

Riksdagen skall göra klart för Försvarsmakten vad somgäller! När är det Försvarsmaktens tur att göra detsamma förRiksdagen?

Jag läser i Dagens Nyheter den 26dec 2010.

”Försvarsmakten planerar, enligt Sveriges Radios Eko-redaktion, för fler heltidssoldater än vad riksdagen slagit fast i sitt beslut om det nya försvaret. Försvarsutskottets ordförande Håkan Juholt (S) kräver att regeringen gör klart för militären vad som gäller.”

Det gläder mig att riksdagen ger lite riktlinjer och klarhet i vad som förväntas, men det börjar bli lite tröttsamt att politikerna stoppar sina huvuden i sanden utan att ta ansvar för vad som verkligen håller på att hända med Försvaret. Det börjar bli dags att tänka till. Vad skall Försvaret användas till? Vad kostar det för att lyckas med dessa åtaganden? Det börjar bli dags att ta ansvar, det börjar bli dags att bestämma sig och sluta tro att man kan ha ett försvar som skall lösa alla uppgifter, själva, utan att det skall kosta. Redan nu räknar man med att personalen skall genomföra utlandstjänst med en rotation på 1:4 (6mån ute, 18mån hemma). Det är endast officerarna som kommer ha denna
insatsfrekvensen. Soldaterna (majoriteten) kommer att genomföra 1 insats därefter kommer de att gå civilt. Våra anställda soldater pratar redan på detta sätt. De slåss om att göra insats tidigt och få vill vänta på att åka även om det bara rör sig om ett år till rotation. Varför? De vill söka polishögskolan, de vill påbörja studier. Det gamla systemet fungerade och det kommer vara så det kommer fortsätta. En insats därefter lämnar majoriteten Försvarsmakten för att gå civilt. Hur skall jag lyckas behålla mina soldater längre? Ett års utbildning för en insats. Siffrorna går inte ihop. Officeren kommer få jobba hårt. Eller gå civilt!

Ryssland rustar, nu senast med Mistral och även med 5-6 hangarfartyg. Kina rustar likaså. Västvärlden avrustar, Sverige är ett skämt. Skall nu påbörja läsning av Wilhelm Agrells senaste bok; Fredens illussioner. Låt oss se hur mycket vi håller med varandra Wilhelm och jag. Jag tackar Håkan Juholt som ställer krav på Försvarsmakten och gör klart för vad som gäller. Jag ber samtidigt att våra politiker sträcker på sig och tar ansvar för sina beslut inom säkerhetspolitiken och Sveriges Försvar. Idag är det så dåligt att det är pinsamt. Tron att ett yrkesförsvar skall fungera på det sätt det nu implementeras är löjligt. Jag ställer mig frågan varje dag; Hur skall jag lyckas lösa mina uppgifter med de resurser jag blir tilldelad. Jag har trollat med knäna fram tills idag och lyckats. Det var med de gamla förutsättningarna som trots allt var något bättre än idag. Officerarna skäms och majoriteten lämnar det sjunkande skeppet inom kort om inte politikerna och Försvarsmaktsledningen börjar ta ansvar.

Gott Nytt År. Må framtiden, trots utsikterna, bli mycket bättre. Snarast!

Kommentera

